Program cjeloživotnog obrazovanja
Osnove rada u kemijskom laboratoriju s primjenom u praksi
- Opće informacije o programu
Program „Osnove rada u kemijskom laboratoriju s primjenom u praksi“ usmjeren je na stjecanje, ali i osvježavanje već stečenog znanja i vještina rada u kemijskom laboratoriju. Namijenjen je polaznicima koji su završili srednjoškolsko obrazovanje, posebice kemijskog usmjerenja, poduzetnicima, koji nisu dulje vrijeme ili nikada radili u struci, a javila se potreba da obnove i unaprijede svoje znanje i kompetencije. Program je također prilagođen obrtnicima, nositeljima poljoprivrednih gospodarstava te drugim pravnim ili fizičkim osobama koji zbog prirode svojih djelatnosti ili osobnih interesa imaju potrebu edukacije i/ili dodatnog osposobljavanja u radu u laboratoriju na siguran način te provedbi različitih kemijskih postupaka.
Fokus programa je na praktičnoj primjeni znanja, omogućujući polaznicima da steknu vještine potrebne za rad u suvremenom kemijskom laboratoriju. Kroz interaktivne laboratorijske vježbe, polaznici će biti osposobljeni za samostalno obavljanje osnovnih analitičkih i istraživačkih postupaka te će razviti razumijevanje važnosti kvalitetne analize u različitim industrijskim i znanstvenim područjima. Polaznici će se upoznati s osnovnim instrumentima i opremom u laboratoriju, metodama uzorkovanja, analizom rezultata i interpretacijom dobivenih podataka. Iskustvo učenja bit će usmjereno na jednostavne, ali učinkovite eksperimente koji se mogu lako provesti s minimalnom opremom. Ovaj program pruža priliku za profesionalni razvoj i usavršavanje kako bi polaznici bili konkurentni na tržištu rada ili unaprijedili svoju karijeru u području kemije.
- Uvjeti za upis i pohađanje programa
Program mogu upisati sve osobe sa završenim srednjoškolskim obrazovanjem. Polaznici programa cjeloživotnog učenja mogu biti osobe koje su u svom dosadašnjem obrazovnom i/ili radnom iskustvu stekle određena znanja, vještine i kompetencije rada u kemijskom laboratoriju, no imaju potrebu za njihovim obnavljanjem i unaprjeđenjem. Također, program je namijenjen poduzetnicima, obrtnicima, nositeljima poljoprivrednih gospodarstava te drugim pravnim ili fizičkim osobama koji imaju profesionalnu potrebu za provedbom specifičnih kemijskih postupaka.
- Trajanje programa
Program se izvodi kroz 65 sati nastave od čega 15 sati predavanja i 50 sati praktičnih vježbi u kemijskom laboratoriju. Dinamika održavanja nastave usuglasit će se prema dogovoru s polaznicima.
- Upisna cijena programa po polazniku
Upisna cijena programa iznosi 700,00 EUR po polazniku
Detaljan opis Programa
Opće informacije | |||||||||||||
Voditelj programa | izv. prof. dr. sc. Martina Šrajer Gajdošik | ||||||||||||
Izvođač(i) programa | izv. prof. dr. sc. Tomislav Balić izv. prof. dr. sc. Marija Jozanović izv. prof. dr. sc. Martina Šrajer Gajdošik dr. sc. Marija Paurević, viši asistent | ||||||||||||
Program cjeloživotnog učenja | Osnove rada u kemijskom laboratoriju s primjenom u praksi. | ||||||||||||
Trajanje programa | 65 nastavnih sati | ||||||||||||
Bodovna vrijednost i način izvođenja nastave | ECTS koeficijent opterećenja polaznika | ||||||||||||
Broj sati (P+V+S) | 65 (15+50+0) | ||||||||||||
1. OPIS PROGRAMA | |||||||||||||
1.1. Ciljevi programa | |||||||||||||
Cilj je programa educirati i unaprijediti znanja i vještine provedbe kemijskih postupaka na siguran način s mogućnošću primjene u analizi realnih uzoraka. | |||||||||||||
1.2. Uvjeti za upis predmeta | |||||||||||||
Program mogu upisati osobe koje imaju završeno najmanje srednjoškolsko obrazovanje, poduzetnici, obrtnici, nositelji poljoprivrednih gospodarstava te druge pravnim ili fizičke osobe koji imaju profesionalnu potrebu za provedbom specifičnih kemijskih postupaka. | |||||||||||||
1.3. Očekivani ishodi učenja za Program: Program edukacije za obavljanje poslova Poljoprivrednog redara | |||||||||||||
| |||||||||||||
1.4. Sadržaj programa | |||||||||||||
Sadržaj programa se razlaže na tri nastavne cjeline:
| |||||||||||||
1.4.1. Satnica programa | |||||||||||||
Tematska cjelina | Predavač | Ukupno sati | P | V | S | ||||||||
1. | Rad u laboratoriju na siguran način | izv. prof. dr. sc. Tomislav Balić | 15 | 15 | – | – | |||||||
2. | Osnove kemijskih postupaka | izv. prof. dr. sc. Martina Šrajer Gajdošik dr. sc. Marija Paurević, viši asistent | 30 | – | 30 | – | |||||||
3. | Laboratorijski postupci u analizi hrane, vode i tla | izv. prof. dr. sc. Marija Jozanović | 20 | – | 20 | – | |||||||
1.4.2. Opis programa | |||||||||||||
1. | Rad u laboratoriju na siguran način | Standardni operativni postupci u laboratoriju. Dokumentacija opasnih tvari (STL i MSDS listovi). Osobna zaštitna sredstva. Interventni plan i procjena rizika. Sprječavanje apsorpcije opasnih tvari, dekontaminacija i prva pomoć. | |||||||||||
2. | Osnove kemijskih postupaka | Mjerenje mase (vaganje). Mjerenje volumena. Priprema otopina. Određivanje kiselosti (upotrebom indikator i pH metra). Titrimetrijske metode analize. Dekantiranje i filtriranje. Izolacija produkta (uparavanje, filtracija, ekstrakcija), pročišćavanje produkata (prekristalizacija, destilacija). Destilacija vodenom parom. Izolacija i pretvorba prirodnih spojeva (Izolacija kazeina, laktoze i albumina iz mlijeka; izolacija oleinske kiseline iz maslinovog ulja). | |||||||||||
3. | Laboratorijski postupci u analizi hrane, vode i tla | Postupci uzorkovanja realnih uzoraka. Određivanje kationa i aniona u vodi. Određivanje masti po Soxhletu. Određivanje kiselosti tla. Određivanje klorida po Mohru (sportska pića, sir). | |||||||||||
1.5. Vrsta izvođenja nastave | predavanja seminari vježbe samostalni zadaci terenska nastava | obrazovanje na daljinu multimedija i mreža laboratorij mentorski rad ostalo | |||||||||||
1.6. Obveze polaznika | |||||||||||||
Redovito pohađanje nastave, aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu, provedba zadanih pokusa, interpretacija rezultata i njihova prezentacija. | |||||||||||||
1.7. Praćenje rada polaznika | |||||||||||||
Pohađanje nastave | x | Aktivnost u nastavi | Seminarski rad | Eksperimentalni rad | x | ||||||||
Pismeni ispit | x | Usmeni ispit | Esej | Istraživanje | |||||||||
Projekt | Kontinuirana provjera znanja | Referat | x | ||||||||||
Portfolio | |||||||||||||
1.8. Ocjenjivanje i vrednovanje rada polaznika tijekom nastave i na završnom ispitu | |||||||||||||
Ocjenjivanje i vrednovanje rada polaznika se prati redovito tijekom nastavnih aktivnosti: prati se nazočnost (15%), aktivnost na predavanjima i laboratorijskim vježbama (35%), završni pismeni ispit (50%). | |||||||||||||
1.9. Popis literature: Obvezatna literatura (u trenutku prijave prijedloga studijskog programa) | |||||||||||||
1. F. Plavšić, A. Wolf-Čoporda, Z. Lovrić, D. Čepelak, Siguran rad s kemikalijama, Hrvatski zavod za toksikologiju, Zagreb, 2006. 2. I. Filipović i S. Lipanović, Opća i anorganska kemija, I i II. dio, Školska knjiga, Zagreb, 1995. 3. D. A. Skoog, D. M. West i F. J. Holler, Osnove analitičke kemije, Školska knjiga, Zagreb, 1999. 4. M. Sikirica, B. Korpar-Čolig, Praktikum iz opće kemije, Školska knjiga Zagreb, 2001. 5. V. Rapić, Postupci priprave i izolacije prirodnih spojeva, Školska knjiga, Zagreb, 1994. 6. Matešić-Puač, R., 1998: Praktikum iz analitičke kemije, interna skripta, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera, Osijek. 7. N. Sakač, R. Matešić Puač, Praktikum analitičke kemije 2, Interna skripta, Osijek, 2015. | |||||||||||||
1. 10. Dopunska literatura (u trenutku prijave prijedloga studijskog programa) 1. Išgum- Vorgić Lj., Zaštita na radu u laboratoriju. Skripta, Zagreb; 2001. 2. A. Prkić, Vježbe iz analitičke kemije, Kemijsko-tehnološki fakultet u Splitu, Interna skripta, Split, 2008. 3. Kaštelan-Macan, M., Kemijska analiza u sustavu kvalitete, Školska knjiga, Zagreb, 2003. 4. Interne skripte i nastavni materijali. | |||||||||||||
1.11. Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje izlaznih znanja, vještina i kompetencija | |||||||||||||
Kontinuirano praćenje aktivnosti na nastavi, evidencija o pohađanju nastave, rješavanje praktičnih zadataka, završni ispit. |
Ciljevi programa i ishodi učenja programa
Cilj je programa educirati i unaprijediti znanja i vještine provedbe kemijskih postupaka na siguran način s mogućnošću primjene u analizi realnih uzoraka.
Po završetku programa polaznik će moći:
- Predvidjeti potencijalne opasnosti u radu s kemikalijama.
- Razlikovati opasne tvari prema zakonskim propisima.
- Preporučiti korištenje primjerene zaštitne opreme u laboratorijskom radu te način provedbe laboratorijskog eksperimenta na siguran način.
- Utvrditi vještine rukovanja kemijskim priborom, posuđem i kemikalijama.
- Pretpostaviti potrebnu aparaturu za izvođenje eksperimenata i točno očitanje rezultata.
- Odabrati pogodan postupak za analizu uzorka.
Program se sastoji od tri obavezne nastavne cjeline, a njegov sadržaj realizirat će se u manjoj mjeri kroz predavanja, dok će se najveći udio nastave izvoditi u obliku laboratorijskih vježbi. Sve nastavne aktivnosti održavat će se u predavaonicama i laboratorijima za praktikume Odjela za kemiju.